تعریف اندازه گیری و یکاهای اصلی :

ابتدا به تعریف ساده از اندازه گیری میپردازیم.اندازه گیری به معنی انتساب یک عدد به یک مشخصه یک شی یا رویداد است که می تواند با سایر اشیا یا رویدادها مقایسه شود. محدوده و کاربرد اندازه گیری بستگی به زمینه و رشته دارد.

انواع داده ها و مقیاس های اندازه گیری: نامی( اسمی)، وصفی، فاصله ای و نسبی. این طبقه بندی را میتوان ساده ترین روش برای دسته بندی انواع مختلف متغیرها نامید که معمولا در زمینه های آکادمیک مورد استفاده قرار میگیرد. اما در دنیای واقعی اولین چیزی که پس از شنیدن کلمه اندازه گیری به ذهن متبادر میگردد انواع واحدهای اندازه گیری و استاندارد سازی هریک از آنهاس. به منظور اندازه گیری انواع پارامترها ،چند یکای اصلی  در سیستم متریک به صورت استاندارد (SI) تعریف شده است که در ادامه  به تشریح هر یک میپردازیم.

یکاهای اصلی در واحد SI

تعریف یکای اصلی در سیستم SI(ویکی پدیا)

سایر یکاها را میتوان از یکاهای اصلی به دست آورد که به آنها یکا های فرعی اس آی (SI) می نامند.

 یکاهای اصلی

یکاها در واحد SI بر اساس دو کمیت اصلی و فرعی معرفی شده اند. آنچه بیشتر مورد استفاده در جوامع قرار گرفته است کمیت های اصلی می باشند که برای شناخت بشتر ابزار ها و کارایی آن ها بهتر است آن ها را به خاطر بسپارید.

انواع یکاها های اصلی

 از جمله مهم ترین یکاهای اصلی عبارتند از؛

زمان: بر حسب ثانیه با نماد ثابت s

دما: بر حسب کلوین با نماد ثابت k

مقدار ماده: بر حسب مول با نماد ثابت mol

شدت جریان الکتریکی: بر حسب آمپر با نماد ثابت A

یکاهای فرعی

تا به این جا در این مقاله سعی شد تا با مفهوم اندازه گیری، ابزار های آن و همچنین یکاهای ثابت جهانی که این ابزار ها بر این اساس کار می کنند آشنا شوید در این شرایط در ابتدا یکا های اصلی می باشند و سپس از پیوند دو یکا اصلی، یکای فرعی مورد نظر ایجاد شده است.

دقت اندازه گیری :

در بحث اندازه گیری نمیتوان جواب کامل از اندازه گیری ارائه کرد . هرکسی که مقدار اندازه گیری را گزارش میکند در واقع بهترین تخمین خود را از مقدار اصلی به همراه خطای اندازه گیری را بیان میکند. درستی اندازه گیری از روی تطبیق مقدار اندازه گیری شده  با واقعیت نتیجه می‌شود. اندازه گیری دقیق ، زمانی اتفاق می افتد که خطای آن ، در مقایسه با مقدار اندازه گیری شده عددی بسیار کوچک باشد. دقت اندازه گیری به عوامل مهمی از جمله : مهارت فرد اندازه گیری کننده در تخمین ، نحوه و ساختار اندازه گیری ، مقدار رزولوشن یا تفکیک پذیری وسیله اندازه گیری ، مقدار تفکیک پذیری چشمی  و غیره بستگی دارد. بنابراین ، صحت تمامی اندازه گیریها ، به دلیل محدودیت در دقت (تکرار پذیری آزمایش) و خطای ناشی از طبیعت وسیله اندازه گیری و جسمی که اندازه گیری می‌شود، محدود است.

 

در بحث اندازه گیری پارامترهای دیگری از جمله خطای اندازه گیری ، تجهیز مورد استفاده برای اندازه گیری ،نحوه محاسبه و تخمین خطا ، استفاده از یکا و ارقام با معنی و ... نقشی تاثیر گذار در نتیجه اندازه گیری دارند اما دو فاکتور اصلی و مهم در هر اندازه گیری یکای مد نظر و دقت اندازه گیری مربوط به آن است که در بالا به این دو مورد پرداخته شد. در مباحث اندازه گیری دستگاهای دیجیتالی به بازار آمده اندکه انواع دماسنج ، اسید سنج و...از جمله آنهاست. 

منبع : https://testabzar.com/blog/definition-of-measurement/